vrijdag 12 juli 2013

HEMELS TAARTBESLAG  (Met witte chocolade)
Dit beslag is zo geweldig lekker voor een (stevig, compact) taartje! Een taartje dat je naar eigen voorkeur kunt vullen met een heerlijke jam en/of botercreme, of met een mascarpone mengsel met fruit. Gegarandeerd een succes. Ik heb dit beslag uit een taartenboek gehaald en de taart naar eigen inzicht 'aangekleed' (voor een verjaardag, nieuwe woning). Je hoeft van deze taart ook geen grote punten te snijden omdat de taart heel compact is en goed vult.
Ik wilde jullie dit recept niet onthouden. Bij deze!

Ingredienten:
  • 2 ronde bakvormen van 17 cm doorsnee (ik heb 20 cm gebruikt, hierdoor wordt de taart iets lager)
  • 185 gr witte chocolade, in stukjes
  • 90 gr boter, in blokjes
  • 250 ml karnemelk (ja echt, karnemelk... proef je niks van)
  • 275 gr fijne kristalsuiker
  • 3 eieren
  • 1 tl vanille extract
  • 150 gr bloem
  • 75 gr zelfrijzend bakmeel
  • 1/2 tl zuiveringszout (baking soda van de toko)
  • Bakpapier

  1. Verwarm de oven op 150 gr C. (160 gr C. heb ik gebruikt, mijn oven kan niet op 150 gr C.)
  2. Vet de bakvormen in en bekleed de vormen met bakpapier, ook de randen (papier iets boven de rand uit laten steken)
  3. Verwarm in een pannetje met dikke bodem de chocolade, boter en karnemelk op een laag vuur al roerend tot een glad mengsel
  4. Schenk dit mengsel in een kom en laat het 10 min afkoelen
  5. Klop de suiker, eieren, vanille extract door het chocolademengsel.
  6. Zeef de bloem, zelfrijzend bakmeel en zuiveringszout erboven en klop er stevig door
  7. Schep het beslag in de bakvormen en bak de taartjes ongeveer in een uur gaar (of totdat ze gaar zijn) (Controleren met een sateprikker, steek deze in de taart. Als deze er schoon uitkomt is de taart gaar)
  8. Laat de taartjes 5 minuten afkoelen in de vorm en stort ze op een rooster en laat ze met de bovenkant naar boven goed afkoelen.

  • Als de taartjes in het midden wat boller zijn door het bakken, snijdt dan de bolle kant van de onderste taart er af zodat de bovenste taart recht staat wanneer je deze er op plaatst.
  • Ik vulde de taart met verwarmde en gezeefde (en afgekoelde) frambozenjam en roze botercreme. Een andere keer heb ik een mengsel gemaakt van mascarpone, verse gepureerde aardbeien, slagroom en klopfix. (op laten stijven in koelkast) en verse aardbeien. Laat je fantasie de vrije loop zou ik zeggen.
  • Hierna heb ik de taart ingesmeerd met botercreme (die je in alle kleuren kunt maken d.m.v. voedingskleurstof!) en nu is de taart klaar om te decoreren!
  • Je kunt zelf de chocolade vlinders maken, maar er is ook heel veel te koop in de winkel!
Laten jullie weten  hoe jullie taartjes waren?

Bron: 'Vrolijke taarten voor kids' (De lantaarn)


Hierbij mijn verjaardagstaartje voor mijn lieve vriendin.




 

Geen opmerkingen: